Alhamdulillah, hari ini Allah telah memberi robi sedikit kesempatan
untuk menulis . Hari nie nak cerita apa yek? Nak tau, malam tadi
robi ada terima 2 ‘customer complaint’ dan kedua2 kes ini adalah kes
pertama yang kami jumpa sepanjang kami berniaga.
Kes Pertama :-
Ini kisah complaint yang robi terima dari email. Alkisahnya adik nie buat tempahan agar2 kering dan minta kami poskan agar2 kering sebelum 30.08.2014 sbb pada tarikh berkenaan ada majlis yang sangat penting. Kami dah poskan tempahan adik nie 5 hari sebelum tarikh penting yang dia nak. Tapi yang malangnya, malam tadi bila robi bukak email, dapat email dari adik nie dan tanya pada robi “kak robi hantar barang ke alamat putrajaya atau ke Kelantan (lebih kurang gitewlah ayatnya) ” sebab pada awalnya dia minta kami pos ke putrajaya tapi disaat2 akhir kami bersetuju untuk poskan tempahan adik nie ke daerah Pasir mas, Kelantan seperti yang diminta.Mula2 memang robi agak ‘blur’ sebab tertanya2 aku pos ke Putrajaya atau Kelantan. Time nie dah gelabah, mulalah robi mencari consignment note Pos Laju dan Alhamdulillah akhirnya jumpalah jugak..haa..betoilah aku pos ke Kelantan, bukannya Putrajaya.Apalagi, robi pergilah bukak website pos laju dan cari tracking no..semak punya semak, rupa2nya barang baru diterima pada 10 September yang lalu..aikkkk??? apa sudah jadi? Patutnya polisi pos laju hanya ambil masa 1 – 3 hari bekerja untuk sampai ke kawasan penghantaran. Ini sudah lebey…Patutlah adik nie Tanya, rupa2nya barang lambat sampai..yang menjadi mangsa teraniaya adalah pelanggan robi. Robi rasa mesti adik nie sedih sangat sbb agar2 kering yang dihajatkan lambat sampai dari tarikh sepatutnya. Dan apa yang robi buat? Terpaksalah robi call , sms & hantar email beserta bukti pengeposan yang telah dibuat kepada adik nie…ceritanya tidak berakhir begitu saja..pada malam tadi jugak, buat kali pertama dalam hidup terpaksalah robi membuat aduan secara bertulis ke Pos Malaysia…alahai Pos Malaysia, kami nie hanya peniaga makanan tradisional, kasihanilah kami…Harap2 adalah maklumbalas dari Pos Malaysia..sabor ajerlah yerk….
Kes Kedua :-
Haaa….ni lagi best. Complaint nie robi terima melalui sms. Ini pun kali pertama dapat complaint macam nie.Masa dolu2 ada segelintir yang baru nak belajar makan agar2 kering tanya kenapa agar2 manis, padahal dalam fb dalam blog kata agar2 kurang manis? Tapi yang adik nie tanya kenapa agar2 masin? Oh, lupa nak explain, adik nie dia order agar2 kering biasa yang tak ada perisa. Kalau agar2 kering yang tak ada perisa nie kami memang ada letakkan garam sedikit. Eh kenapa robi letakkan garam? Supaya rasa manis masin…agar2 kami kan kurang manis…
Macam nielah, sebenarnya citarasa kita semua berlainan…bagi orang yang dah biasa makan agar2 kering, mungkin ada yang suka agar2 kering yang sangat manis sbb dia suka agar2 yang ada banyak gula (nie senang dapat kencing manis nie), mungkin ada yang suka agar2 yang rasa manis2 buah (nie agar2 yang kurang manis, kuantiti gula dikurangkan demi menjaga kesihatan), mungkin ada yang suka agar2 rasa manis pahit (nie biasanya agar2 yang ada letak saccharin,tak taulah betoi ke idak spelling saccharin tu.. kat utara popular nie) dan ada yang mungkin suka agar2 manis masin (konon nak rasa lemak2 gitew). Bila citarasa kita berlainan, kita semua juga turut ada banyak pilihan..bukan kami saja yang buat agar2 kering..ada ramai lagi yang buat dan jual agar2 kering. Jadi, tidak ada masalah para pelanggan untuk membuat pilihan nak beli agar2 kering buatan siapa sbb anda memang berhak untuk memilih.Kalian semua, kalau nak tahu, agar2 kami yang ‘fofular’dan mendapat permintaan paling tinggi adalah agar2 kering berperisa buah – buahan dan agar2 kering perisa pandan asli. 2 perisa nie robi memang suka makan (poyolah pulak, angkat bakul sendiri) manakala agar2 kering tiada perisa nie jarang2 pelanggan membuat tempahan sbb kebiasaanya, bila pelanggan robi rasa sample agar2 ada perisa, dia terus nak yang ada perisa..sbb kata mereka lebih sedap, kurang manis, warna lebih menarik…Selain dari tu jugak, kami juga turut memberikan sample secara PERCUMA bagi mereka yang baru nak rasa agar2 kering kami tapi sample tu kami hantar melalui pos laju.yang tak percumanya adalah kos pos laju dimana bagi mereka yang nakkan sample agar2 kering kami secara percuma harus membayar kos pos laju sebanyak RM6.00 (siapa yang duduk kat area semenanjung) dan RM8.00 (siapa yang duduk kat Sabah/Sarawak). Mintak maaflah, kos pos tu memang tak boleh bagi percuma sbb pos laju tak pernah bagi percuma..hehehehehe…
Kalau ada masa, rajin2 lah jenguk ke blog kami di http:// driedjellystation.blogspot.com/ dan jika nak tau harga, cara2 nak buat tempahan, boleh terus ke link ini >>> http:// driedjellystation.blogspot.com/ 2013/02/ agar-agar-kering-potongan-tradi sional.html
PERCAYALAH… Lagi banyak kita bersyukur, lagi luas pintu rezeki dibuka. Lagi kerap kita bersyukur, kerap juga rezeki diberi oleh-Nya.
Kes Pertama :-
Ini kisah complaint yang robi terima dari email. Alkisahnya adik nie buat tempahan agar2 kering dan minta kami poskan agar2 kering sebelum 30.08.2014 sbb pada tarikh berkenaan ada majlis yang sangat penting. Kami dah poskan tempahan adik nie 5 hari sebelum tarikh penting yang dia nak. Tapi yang malangnya, malam tadi bila robi bukak email, dapat email dari adik nie dan tanya pada robi “kak robi hantar barang ke alamat putrajaya atau ke Kelantan (lebih kurang gitewlah ayatnya) ” sebab pada awalnya dia minta kami pos ke putrajaya tapi disaat2 akhir kami bersetuju untuk poskan tempahan adik nie ke daerah Pasir mas, Kelantan seperti yang diminta.Mula2 memang robi agak ‘blur’ sebab tertanya2 aku pos ke Putrajaya atau Kelantan. Time nie dah gelabah, mulalah robi mencari consignment note Pos Laju dan Alhamdulillah akhirnya jumpalah jugak..haa..betoilah aku pos ke Kelantan, bukannya Putrajaya.Apalagi, robi pergilah bukak website pos laju dan cari tracking no..semak punya semak, rupa2nya barang baru diterima pada 10 September yang lalu..aikkkk??? apa sudah jadi? Patutnya polisi pos laju hanya ambil masa 1 – 3 hari bekerja untuk sampai ke kawasan penghantaran. Ini sudah lebey…Patutlah adik nie Tanya, rupa2nya barang lambat sampai..yang menjadi mangsa teraniaya adalah pelanggan robi. Robi rasa mesti adik nie sedih sangat sbb agar2 kering yang dihajatkan lambat sampai dari tarikh sepatutnya. Dan apa yang robi buat? Terpaksalah robi call , sms & hantar email beserta bukti pengeposan yang telah dibuat kepada adik nie…ceritanya tidak berakhir begitu saja..pada malam tadi jugak, buat kali pertama dalam hidup terpaksalah robi membuat aduan secara bertulis ke Pos Malaysia…alahai Pos Malaysia, kami nie hanya peniaga makanan tradisional, kasihanilah kami…Harap2 adalah maklumbalas dari Pos Malaysia..sabor ajerlah yerk….
Kes Kedua :-
Haaa….ni lagi best. Complaint nie robi terima melalui sms. Ini pun kali pertama dapat complaint macam nie.Masa dolu2 ada segelintir yang baru nak belajar makan agar2 kering tanya kenapa agar2 manis, padahal dalam fb dalam blog kata agar2 kurang manis? Tapi yang adik nie tanya kenapa agar2 masin? Oh, lupa nak explain, adik nie dia order agar2 kering biasa yang tak ada perisa. Kalau agar2 kering yang tak ada perisa nie kami memang ada letakkan garam sedikit. Eh kenapa robi letakkan garam? Supaya rasa manis masin…agar2 kami kan kurang manis…
Macam nielah, sebenarnya citarasa kita semua berlainan…bagi orang yang dah biasa makan agar2 kering, mungkin ada yang suka agar2 kering yang sangat manis sbb dia suka agar2 yang ada banyak gula (nie senang dapat kencing manis nie), mungkin ada yang suka agar2 yang rasa manis2 buah (nie agar2 yang kurang manis, kuantiti gula dikurangkan demi menjaga kesihatan), mungkin ada yang suka agar2 rasa manis pahit (nie biasanya agar2 yang ada letak saccharin,tak taulah betoi ke idak spelling saccharin tu.. kat utara popular nie) dan ada yang mungkin suka agar2 manis masin (konon nak rasa lemak2 gitew). Bila citarasa kita berlainan, kita semua juga turut ada banyak pilihan..bukan kami saja yang buat agar2 kering..ada ramai lagi yang buat dan jual agar2 kering. Jadi, tidak ada masalah para pelanggan untuk membuat pilihan nak beli agar2 kering buatan siapa sbb anda memang berhak untuk memilih.Kalian semua, kalau nak tahu, agar2 kami yang ‘fofular’dan mendapat permintaan paling tinggi adalah agar2 kering berperisa buah – buahan dan agar2 kering perisa pandan asli. 2 perisa nie robi memang suka makan (poyolah pulak, angkat bakul sendiri) manakala agar2 kering tiada perisa nie jarang2 pelanggan membuat tempahan sbb kebiasaanya, bila pelanggan robi rasa sample agar2 ada perisa, dia terus nak yang ada perisa..sbb kata mereka lebih sedap, kurang manis, warna lebih menarik…Selain dari tu jugak, kami juga turut memberikan sample secara PERCUMA bagi mereka yang baru nak rasa agar2 kering kami tapi sample tu kami hantar melalui pos laju.yang tak percumanya adalah kos pos laju dimana bagi mereka yang nakkan sample agar2 kering kami secara percuma harus membayar kos pos laju sebanyak RM6.00 (siapa yang duduk kat area semenanjung) dan RM8.00 (siapa yang duduk kat Sabah/Sarawak). Mintak maaflah, kos pos tu memang tak boleh bagi percuma sbb pos laju tak pernah bagi percuma..hehehehehe…
Kalau ada masa, rajin2 lah jenguk ke blog kami di http://
PERCAYALAH… Lagi banyak kita bersyukur, lagi luas pintu rezeki dibuka. Lagi kerap kita bersyukur, kerap juga rezeki diberi oleh-Nya.
Ulasan
Catat Ulasan